Чи повинна побоюватися технології блокчейн соціальна мережа Facebook: можливе впровадження альтернативи

Незалежно від того, чи вважаєте ви Facebook гігантом в своїй сфері, відмінним місцем для пошуку старих шкільних приятелів або марною тратою часу, це всього лише частина тривалої еволюції інтернету. І його період рано чи пізно мине. Але як може витіснити за допомогою блокчейн соціальна мережа? Давайте спробуємо розібратися.

Після появи всесвітньої павутини мати власний сайт стало дуже популярно. Цією можливістю скористався Марк Цукерберг, який розробив сайт, який був здатний зібрати воєдино весь світ, і назвав його Facebook.

У 2016 році відбулися президентські вибори в США, супроводжувані чутками про нібито маніпуляціях з інформацією на Facebook. А на початку березня 2018 року Цукерберг протягом десятигодинного виступу перед Конгресом намагався пояснити, наскільки надійно довіряти центральної бази даних до своєї персональної інформації.

Раніше Цукерберг неодноразово заявляв Конгресу, що тільки користувач має контроль своїх особистих даних, хоча останні новини ставлять під сумнів його слова.

Facebook, можливо, ще не досяг свого фінішної точки, але вона рано чи пізно настане. Поки, звичайно, ще занадто рано представникам венчурного капіталу вкладати кошти в розвиток стартапів, які можуть стати перспективою альтернативи Facebook. Однак активна робота в цьому напрямку вже ведеться.

За словами професора Каліфорнійського університету і одного з винахідників Інтернету Леонард Кляйнрок, попереду людство чекає «початок великої хвилі інтересу до чогось, що не має центральної влади, де всі беруть участь в системі, якої ніхто не володіє».

В даний час він працює в компанії Sunday Group над проектом, в якому користувачі зможуть формувати групи, засновані на спільних інтересах, і винагороджувати один одного за відгуки та думки. Його основа частково базується на блокчейне, технології, що лежить в основі криптовалюта біткоіни. Blockchain володіє якостями, в яких так гостро потребують сучасні соцмережі. Він децентралізований, і жодна зі сторін-учасниць не володіє базою даних. При цьому кожен користувач може контролювати свої власні цифрові активи, включаючи персональну інформацію.

У світі блокової ланцюжка будь-яка компанія, що бажає заробити гроші або знайти нових клієнтів шляхом демонстрації реклами на основі особистої інформації користувачів, не може робити це так, як це робить Facebook. Вона зобов’язана формально вести діалог з кожним індивідом для отримання вигоди. Це те, що часто називають «системою за вибором».

Такий ресурс повинен мати аналогічний «мережевий ефект», що і Facebook. Роберт Меткалф, один з винахідників мережевих технологій Ethernet, спочатку запропонував ідею, що вартість мережі збільшується на параметр, еквівалентний квадрату числа сторін-учасниць. Ця теорія отримала назву Закон Меткалфа.

Недавні дослідження показали, що blockchain володіє мережевими ефектами, які узгоджуються з Законом Меткалфа. Чим більше людей використовують його, тим більшу популярність він набуває.

Але є і проблеми. Ажіотаж навколо блокчейна в основному базується на спекулятивних діях з біткоіни і іншими криптовалюта, які можуть закінчити, як горезвісна тюльпаномания. На відміну від інтернету, блокова ланцюжок складніше у використанні. Для неї потрібні комп’ютери з дорогими відеокартами Nvidia (NVDA) або Advanced Micro Devices (AMD).

Крім цього, будь-яка інформація, вміщена в блокчейн, залишається там назавжди. На відміну від соцмережі, де можна легко видалити, наприклад, свої фотографії, з блокчейном таке не вийде.

Як зазначив, Тім О’Рейлі, легендарний технічний спостерігач і генеральний директор O’Reilly Media, «теоретично, блокчейн може використовуватися для створення соціальної мережі, але на практиці, найімовірніше, немає».

Як приклад він навів програмне забезпечення з відкритим вихідним кодом, таке як Linux, яке не змогло повалити Microsoft (MSFT), будучи гідною заміною. Будь-яка заміна соціальної мережі може зажадати революційного призначеного для користувача інтерфейсу, такого як віртуальна реальність. Ось чому Цукерберг купив стартап VR Oculus, яке розглядає як засіб захисту від потенційних змін в майбутньому.

Клейнрок стверджує, що його робота над системами репутації може запропонувати щось нове в соціальній сфері. Він пояснив необхідність створення таких соцмереж, де користувачі мали б стимул у вигляді грошової винагороди за розміщення якісного контенту. Впровадження такого підходу дозволить покласти край фейковий новин.

Він зазначив, що нинішнє покоління «звикло взаємодіяти з ресурсами без централізованого контролю» і виступає саме за такий підхід.

О’Рейлі, в свою чергу, вважає, що говорить про незамінності Facebook можна, але все ж упевнений в малоймовірність цієї події до тих пір, поки на горизонті не з’явиться черговий масштабний проект з абсолютно новим призначеним для користувача інтерфейсом.

Але інтернет — хижа екосистема. Він «заковтує» успішні ідеї, відтворює їх у новій формі і скидає старий порядок. Можуть знадобитися роки, але коли це відбувається, то основною причиною таких змін є «ахіллесовою п’ятою старої гвардії», схильність до перевищення її меж і падіння довіри з боку суспільства.

джерело:

https://www.barrons.com/

Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector